“Nässpray och film ska rädda liv” – inslag från Sydnytt.

"Förra året dog 78 personer i Skåne av en överdos. Men många skulle kunna räddas. Region Skåne inför nu en nollvision mot narkotikadödlighet. Ett sätt är genom en ny film som idag premiärvisades på Malmö Central. Den visar hur man kan rädda liv vid en överdos"

Vi hade Sydnytt på besök på kontoret för en liten pratstund inför filmen om överdos. Filmen visades sedan i stora vänthallen under rusningstid som en del av Skåneveckan för psykisk hälsa som pågår den 6 – 12 oktober i stora väntsalen. Det stod en del folk och tittade – det är bra att vi får en ökad kunskap om överdoser och framförallt att man kan komma till skott med naloxon, ett motgift som väcker folk till liv ganska omedelbart.

Det är mycket positivt att man nu från Region Skånes sida sätter upp en nollvision mot narkotikadödlighet – något vi från brukarföreningen länge hävdat är en sak man bör satsa på. Kan man ha en nollvision när det gäller narkotikan i stort så borde man självfallet kunna satsa på en nollvison mot dödlighet när det gäller dem som trots allt använder.

Man pratar ibland om etik och moral när det gäller dessa sakerna – man kan ju fråga sig hur etiskt eller moraliskt riktigt det är att låta bli att använda sig av ett effektivt  motgift som naloxon när det gäller överdoser. Måste säga att jag personligen tycker det är mycket oetiskt och omoraliskt.