Minnesdagen, praktik och lite till…

Nu har upplevelsen av minnesdagen “satt” sig och det finns några saker kvar jag gärna vill kommentera; Till att börja med tacka Johan Sandström och Classe, mina arbetskompisar i Globen, som skötte mycket av förarbetet; kontakten med Södermalms SDF – det är i samarbete med dem vi planterar brukarnas minnesträd – utskick av inbjudningar, inköp av sådant vi behövde under dagen, mat, dryck, inte minst det symboliska “trädet” (hoppas att alla har förstått att det ska planteras ett riktigt träd, i september, för det är på hösten man gör trädplanteringar om man vill att de ska överleva), som försökte tänka på allt vi “brukar glömma”, serveringsbord och strömkablar t ex mm mm. Göran Westvall som ordnade så att vi kunde hyra en ljudanläggning, anpassad till behoven, men som pga sitt vanliga arbete tyvärr inte kunde närvara under manifestationen. Lotta Forsberg som ställde upp och skjutsade oss med sin egen bil. Berne och Magnus på SBF riks, som plockade fram posters och inbjudningar så vi kunde invitera till minnesstunden stilenligt. Och naturligtvis brukarföreningsvännen Lennart Karlsson, Luckyyou, som skapat dessa posters åt oss.

I en klass för sig står mamma Agneta som delade med sig av kärlek sorg och smärta och visade sitt hjärta för oss alla. Det glömmer jag aldrig.

Och inte minst all ni som kom fast det regnade. Det finns ju som sagt paraplyer!

Hoppas innerligt att antalet människor vi måste hedra nästa minnesdag är lägre; och att antalet besökare är högre!

Som sagt. Samma dag. Samma tid. Samma plats.

Nu tänkte jag skriva om att praktisera hos oss, och förklara varför vi har de regler vi har.

I personalgruppen har vi bestämt att då någon vill börja praktisera eller arbetsträna hos oss, om det är i samarbete med vederbörandes socialtjänst eller arbetsförmedlingen, eller annan relevant instans, så måste man alltid starta med att komma ett par månader på eget initiativ, och visa att man just nu är rimligt stabil, inte kommer drogad till jobbet, kommer dagligen och tar ansvar för det man tar på sig.

Om det fungerar, så finns ju chansen att praktiken också kommer att fungera och då kan vi tänka oss ett samarbete med AF etc, där föreningen håller koll på närvaron mm och avrapporterar det till AF eller sdf.

Anledningen till det här är att vi gått på så många smällar med medlemmar som, då soc eller AF börjar ställa krav på sysselsättning, ser oss som en enkel smitväg undan det kravet. Man startar upp en praktik hos oss, kommer drabbad, har orimligt hög frånvaro och kommer och går som man vill.

Där står vi i valet mellan att täcka upp för den här personen och intyga något som inte stämmer till hans handläggare eller följa den överenskommelse som har gjorts mellan oss tre: Praktikanten,Brukarföreningen och den berörda myndigheten, dvs säga som det är; personen kommer inte, kommer fluddrig, etc etc. Vi väljer alltid det sista alternativet eftersom att föreningen följer de överenskommelser som ingåtts.

Då händer ALLTID samma sak; den som misskött sig hos oss blir SÅ sårad och SÅ kränkt och springer runt på stan och till sin ev mottagning och beklagar sig över att –det är så gott som alltid jag som får skulden, innan jag dök upp var det Berne man kastade skiten på- jag har vattnat i, kontaktat soc etc etc. Med andra ord får jag och föreningen dynga för att någon annan misskött sina åtaganden och inte höll en överenskommelse han hade ingått.

Det här har vi i föreningen tröttnat rejält på, och är det någon som tycker den här initiala prövotiden är orimlig vet han nu vem han kan tacka för den.Alla föregångare som förökt att utnyttja oss. Att vi gör på det här viset är något vi alla i personalen kommit överens om, och något som alla som jobbar hos oss känner till, så ingen kan lova något annat.

Men Du som bara vill komma och hjälpa till, på Dina egna villkor, utan motprestation i form av närvarorapporter eller intyganden från oss till nån myndighet, Du är hjärtligt välkommen i vilket skick som helst och när Du vill och vi är mycket tacksamma för allt Du kan tänkas hjälpa till med!

Nog för idag!

Må BÄST alla brukare och alla brukarvänner
Kikki