Dålig dag hos Sthlm Brukarförening

Vi vet att våra besökare ofta lever pressade liv med skyhöga omkostnader och tomma portmonnäer. Vi vill försöka vara en oas för människor som nte känner sig välkomna på så många ställen och vi försöker hjälpa till med det man behöver – inom lagens råmärken såklart. Vi är en väldigt fattig ideell förening; beroende av medarbetare som arbetar fulltid utan annan ers än akassa eller socbidrag och vi har ytterst blygsamma bidrag fån kommun och landsting.

Idag var en riktig SKITDAG. Johan Stenbäck, som är sjukskriven, var inne för att ÄNDÅ hjälpa till så vi inte ska behöva stänga pga semestrar. Han lade ifrån sig föreningens mobil på bordet, vände bort huvudet och en långfingrad besökare såg sin chans. Att ha “tjuvögonen” på sig då man besöker oss- fy fan!

Några timmar senare var det dax igen; Undertecknad har semester, men blir uppringd av Söderortspolisen pga att ngn har sparkat hål i föreningens ytterdörr. Man var kanske förbannad över att det var stängt, man var kanske upprörd över att tygen var slut – eller så tänkte man baxa från oss. Inte vet jag.

Men två saker vet jag: Mina medarbetares lust att ställa upp för utsatta kamrater får sig en knäck. Lite av den dör faktiskt varje ggn nåtliknande händer. Våran motivation är inte en brunn som man kan ösa och ösa ur. Den tar slut ngn gång. Den andra saken jag vet är att nu får jag använda våra få kronor till att reparera dörren istället för att använda dem i verksamheten. Smart drag, alla som kommer till oss VET ju hur dåliga resurser vi har! Men-vi reparerar dörren istället för att köpa in sådant som våra besökare efterfrågar!
Det har varit ett riktigt trist år såhär långt; med stulna telefoner, stulen dator, skadegörelse, medarbetare som bestulits på ytterkläder och kulmen var då SBF fick hela kontoret tömt.

Till er som “pissar” på oss: Vill ni ha oss, så får ni faktiskt vara lite rädda om oss!

PS. Alla stölder polisanmäls och vi portar tjuvar på livstid.

Christina Paulsrud, ordf Sthlms Brukarförening