TUB-MODELLEN För vem?

En av de mest evidensbaserade och framgångsrika behandlingsmodeller av ett beroende av bensoläkemedel är TUB-modellen, men den får inte användas för människor med beroendeproblem.

TUB-mottagningarna (Terapi och Utvärdering av Beroendeframkallande läkemedel) är till för människor som är beroende av lugnande medel och sömnmedel som innehåller bensodiazepiner.

TUB-mottagningarna tar däremot inte emot patienter som använder narkotika eller som har ett alkoholberoende. Då blir vi hänvisade till beroendemottagningarna. Det är som människor som blivit beroende genom enbart läkemedel är lite finare än oss och ska inte behöva uppleva stigmat av en sjaskig beroendeklinik.

Det som är så bra med TUB är att behandlingstiden är långsam, vilket gör att man får en chans att behandlas utan svåra biverkningar. Det betyder också en större chans att lyckas. Det är raka motsatsen till de snabba avgiftningar jag och mina kamrater får när vi ska trappas ned från ett beroende av bensos.

Just bensos är ett stort problem för oss. Säljare står utanför mottagningarna varje dag och lockar med sina piller. Så problemet med bensos är lika stort hos oss som i andra patientgrupper. Ändå förnekas vi den mest effektiva behandlingen.

Den här modellen borde definitivt användas mer inom LARO, exempelvis för de som har problem att lyckas med sin snabba nedtrappning från Bensodiazepiner.

Att den inte gör det är ännu ett bevis på negativ särbehandling av våra medlemmar och kamrater.