Stoppa folkpartiets hetsjakt på brukare

2006-02-14, Margareta Olofsson, Stockholms stad, socialroteln:

Oppositionslandstingsrådet Birgitta Rydberg (fp) har gått ut i media med uppgiften att Stockholms stad med sitt stöd till klientorganisationen Svenska Brukarföreningen gör människor till narkomaner.

– Birgitta Rydbergs brev är ett utmärkt exempel på den svartvita syn på narkomaner och narkomanvård som förlamat den svenska narkotikadebatten under en lång tid, säger socialborgarrådet Margareta Olofsson (v). Svenska Brukarföreningen utför ett viktigt socialt arbete som är värdefullt för såväl staden som landstinget och socialstyrelsen.

– Birgitta Rydberg vill agera åsiktspolis och jaga människor som försöker återanpassa sig till ett bra liv, och dessutom engagerar sig för samhället. Inga av hennes partikamrater i vare sig staden eller landstinget verkar dela hennes uppfattning eftersom de står bakom besluten att ge Svenska Brukarföreningen pengar. Ända tar hon till storsläggan – jag tycker faktiskt att Birgitta Rydberg borde hålla sig för god för att hoppa på människor på det sättet, säger Margareta Olofsson.

Fakta:
Under 2005 fick Svenska Brukarföreningen följande stöd:
Stockholms stad: 300 000 kr (varav 100 000 kr för hyra)
Stockholms läns landsting: 50 000 kr
Socialstyrelsen: 75 000 kr
Folkpartiet har inte reserverat sig mot besluten att ge Svenska Brukarföreningen i något fall.

Mer info:
Margareta Olofsson, tel: 070-592 28 34