Sjukskriven av läkare räckte inte för att undvika utskrivning

Såsom medarbetare på Stockholmsbrukarförening, vill jag berätta en ryslig sanning. En av våra medarbetare, som förövrigt arbetar som målare. Beslöt sig efter lång tid och många” om och men”, för att söka en substitutionsbehandling med Subexonne.

Han fick en tid och plats på en öppenvårds-mottagning, han ville inte gå till en av de större mottagningarna, för att då fanns det en risk för honom att träffa sina ”olycksbröder”.

Nåväl, när han hade varit med i programmet i tio dagar(han hade hämtat sin medicin dagligen) så insjuknade han i influensan. Han gick till vårdcentralen, blev sjukskriven och beordrades sängläge. Då ringde han upp sin öppenvårds-mottagning och upplyste dem att han hade 40 graders feber och därför inte kunde komma till mottagningen.

När han en vecka senare tillfrisknat, och gick med sin kontaktperson till öppenvårds-mottagningen, blev han inkallad till en läkare. Inne hos läkaren blev han underrättad, att han inte längre var med i programmet/behandlingen. Den skulle avbrytas med omedelbar verkan och han skulle få sex månaders spärrtid. Ingen av personalen på avdelningen kände till detta beslut.

Vår medarbetare, talade om att han ringt och meddelat sin sjukdom, men detta spelade ingen roll, enl läkaren. Nu såg han hela sin värld rasa samman, som tur var tog han sitt förnuft till fånga och begav sig till vårt Stockholmskontor, för att be om hjälp och råd.

Vår ordförande Kicki Paulsrud, tog tag i saken. Hon skrev till den ansvarige läkaren, och påpekade det orimliga i att utsätta en människa för denna behandling, som faktiskt var sjukskriven av en annan läkare. Kicki Paulsrud skickade även kopior till patientnämnden, beställarkontoret etc. Denna handling av Kicki Paulsrud, resulterade i att vår medarbetare fick tillbaka sin medicinering inom en vecka.

Det tragiska är att ansvarig läkare inte erkänner eller tar ansvar för sitt misstag, ”utan ” allt handlar om vem som har fått sista ordet!

Tyvärr fick vår medarbetare vänta ytterligare 4-5 dagar efter utlovad tid för sin medicinering. Ingen ursäkt, för detta heller.