Lite socker i botten……

Stockholm 2007-02-14

I ca 40 år har patienterna i det svenska Metadonprogrammet utan att reflektera över det medicinerats med ett preparat som inte genomgått för läkemedel föreskriven kontroll eller omfattats av läkemedelsförsäkringen. Den sötade Metadonlösning som dricks varje dag är en så kallad extemporeberedning – det vill säga beredd av apoteket. (Extempore betyder att om en doktor till exempel vill ordinera en kräm som innehåller bivax & kortison kan apoteket blanda till en sådan. Man får göra tusen doser av en beredning per år, men därefter ska Läkemedelsverket ge sitt tillstånd för fortsatt beredning.) Som motiv till extemporeberedningen när det gäller Metadon anges det socker som tillsätts. Apoteket menar att det skulle göra att Metadonet inte kan injiceras, och detta grundlösa argument har Metadonprogrammen okritiskt köpt. Jag kan berätta att knarklangare vanligtvis drygar ut narkotika med socker för att öka profiten. Omöjligt att injicera? Vad tror ni?

Extempore är den beredning som har lägst renhetsgrad och den minsta kvalitetskontrollen. Dessutom är ansvarsfrågan oklar. Om jag som konsument skadas av preparatet – vem bär det juridiska ansvaret? Hade jag däremot en medicin av godkänd tillverkning skulle en sådan detalj som förpackningen vara annorlunda utformad. Doskoncentration och samtliga läkemedelskomponenter skulle vara redovisade, och information om biverkningar och annat skulle finnas med. Det skulle vara högre krav när det gäller barnsäkerhet så att locket inte kan avlägsnas hur lätt som helst. Den flaska som vårt Metadon levereras i idag kan öppnas av en normal-
stark fyraåring och innehåller femtio ml. sirapssöt lösning! Dödsfall bland barn till Metadonpatienter har också förekommit under åren.

Det hela känns obehagligt och visst är det symtomatiskt att det just är läkemedel avsedda för narkomaner som hanteras på det här sättet? Lek med tanken att målgruppen var hjärt- och kärlsjuka! Då skulle det inte kunna förekomma. Men med narkomaner är det väl inte så noga. Vi ska väl vara glada att vi överhuvudtaget får medicin. Det märkliga är att apoteket med mer eller mindre luddiga argument försöker övertala Metadonprogrammet att behålla extemporeberedningen istället för att övergå till det Metadon som finns att tillgå idag och som är ett kontrollerat läkemedel. Det tillverkas av ett läkemedelsbolag och är därför underkastat normal kontroll.
Vi Metadonkonsumenter vill självklart ha mediciner av samma kvalité som de som erbjuds andra patientgrupper.

Christina Paulsrud