Lite mer om senaste tiden på Skånes Brukarförening

Tänkte fortsätta berätta lite om vad som hänt här på Skånes Brukarförening senaste tiden. Sista veckan i oktober var vi inbjudna till en dag på socionomutbildningen på Malmö högskola – vi var två inbjudna, jag från Skånes Brukarförening och en tjej, Eva, från Nämndemansgården som stod för 12 – stegsbehandling.

Berättade lite om hur det funkar att ha substitution och hur vi från föreningen ser på det och hon pratade om hur det är på en 12 stegsbehandling.

Var o en måste få göra det man anser mest lämpligt, det som passar en bäst – utan att andra ska tycka så förbannat mycket. Kort sagt – respekterar du mina val, så respekterar jag dina… Man vet ofta vad som är rätt för en själv. Vi kom ganska bra överens om det – inga problem. Trevlig att snacka med. Intressant dag, många frågor från intresserade socionomstudenter. Viktigt vara där, snart sitter studenterna ute på kontoren, på behandlingshem o s v.

Sen var vi uppe i Sthlm på en hearing om Naloxon  tillsammans med Christina Paulsrud från Stockholms Brukarförening. Folk från Stockholms Beroendecentrum, Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen, Sprutbytena i Stockholm o Skåne, läkare från substitutionsmottagningar deltog. Inbjudna att prata om sina erfarenheter var bl.a. folk från mottagningen på Kings Cross i Australien och människor som arbetat med att ta fram en modell för utdelning av naloxon i Norge(Senter for rus- og avhengighetsforskning – SERAF) se naloxon projektets i Norges sida här: http://www.med.uio.no/klinmed/forskning/prosjekter/nalokson-nesespray/index.html

Kickis intryck av mötet här: http://www.svenskabrukarforeningen.se/node/6996

Tyckte mötet var positivt – vi var alla överens om att något måste göras för att förhindra onödiga dödsfall/överdoser. Det går också att undvika med ganska enkla medel – det finns en del problem att lösa kring utdelningen av naloxon, men vi fick uppfattningen att alla nu försöker lösa detta så fort det bara går.

Tillbaka i Skåne var vi på BEFEM, det har vi tidigare skrivit om. Senare den veckan, på fredagen den 7/11 var vi hela dagen på socionomutbildningen på Lunds Universitet där vi sitter med i en referensgrupp tillsammans med ett antal andra föreningar som RSMH, Länkarna mfl. En ganska bra dag med föreläsning av  om Brukarråd.

Sen var vi på invigningen på nya sprutbyet i Kristianstad en sväng. Det har vi också skrivit lite om.

Vi träffades sen åter i Malmö den 21/11 en grupp(Malmö sprutbyte, mottagningar för underhållsbehandlingen mfl) på Skånes Universitetssjukhus – SUS –  för ett diskussion kring hur en naloxonutdelning o utbildning skulle kunna se ut. Det ser positivt ut och vi hoppas att man ska kunna lösa sakerna runt om och komma till beslut så fort det bara går!!

Idag den 26/11 hade vi så några socionomstudenter på besök(som hade varit med dagen vi var på Malmö högskola, skoj att dem blir intresserade, vill besöka)

Vi satt här nu o hade en bra diskussion om allt möjligt – substitution, behandlingshem, utskrivningar o s v.

Däremellan i veckorna har vi snackat lite med folk från Regionen på telefon om vårdvalet, pratat med folk som kanske behöver lite assist, haft lite kontakt med en kille från England som var här o besökte tidigare – fick lite material om Hepc skickat till oss mm mm.

Om ni är i Lund, kom gärna ner – ta en kopp kaffe o byta ett par ord.

Finns det intresse hade vi försökt ordna något kul till jul – käkat lite mat tillsamans och lite sånt. Vi får se om vi kan få ihop något – det behövs, inte alla som har något att göra under julen o det är definitivt bättre att sitta o käka, flabba lite med folk man känner än att sitta o glo på tv ensam i en lägenhet.

Ok, ha det bra, ta det lugnt och var lite försiktiga med det hela:)