Birgitta Rydberg samarbetar med knarkliberaler

Birgitta Rydberg (fp) har dragit in landstingsstödet till Stockholms brukarförening. Nu borde folkpartiet stå på tur.

Härom veckan drog Stockholms läns landsting in stödet till Stockholms brukarförening, en patientförening som tar hand om och stöder narkotikamissbrukare. Anledningen? Stockholms brukarförening ingick i nätverket Encod, som förespråkar en skadereduceringspolitik. Där finns också organisationer som förespråkar en legalisering av lätta droger. Och eftersom drogliberaler är ungefär som nazister, menade Rydberg, skulle stödet dras tillbaka.

Nå, om Birgitta Rydberg menar allvar med att man inte ska få landstingsstöd om man samarbetar med knarkliberaler, så måste hon ta den kampen till nästa steg och avveckla landstingets stöd till folkpartiet.

Rydbergs folkparti är nämligen medlem i ELDR och Liberala internationalen, två internationella liberala samarbetsorganisationer där också ökända knarkliberala
partier ingår:

• Tyska FDP ville i sitt valmanifest 2002 legalisera lätta droger, inrätta så kallade knarkarstugor och förskriva heroin till tunga missbrukare.
• Brittiska Liberal Democrats konstaterar i sitt narkotikapolitiska program att den prohibitionistiska narkotikapolitiken inte har fungerat. Libdems vill avkriminalisera bruk och innehav av cannabis för personligt bruk, låta läkare förskriva heroin, sluta döma missbrukare till fängelse, och så vidare.
• Liberal Party of Canada vill avkriminalisera bruket av lätta droger och gillar idén med knarkarstugor där tunga missbrukare kan injicera droger under kontrollerade former.
• Nederländerna hyser inte mindre än två liberala partier — D66 till vänster, VVD till höger — som vill legalisera cannabis och, tja, gud vet vad.

…för att bara ta några exempel. Folkpartiet står alltså bevisligen i intimt samröre med organiserade, förhärdade knarkliberaler.

Ska verkligen skattebetalarna i Stockholms län tvingas ge stöd åt ett parti med sådana kontakter? Nej, Birgitta Rydberg borde rakryggat och i konsekvensens namn kräva att landstingets partistöd till folkpartiet dras in. Än mer som folkpartiet sannolikt cashar in betydligt mer än den ideella brukarföreningen.

Och medan Birgitta Rydberg ändå är i farten kan hon lika gärna dra in stödet till sig själv också, genom att avgå från posten som landstingsråd — innan knarkliberalismen besmittar självaste Stockholms landstingsstyrelse.

Artikel av Johan Karlsson på www.mothugg.se

Fler artiklar om Birgitta Rydbergs utbrott!
-Johannes Forssberg i Expressens ledare: Dödliga utopier
-LouiseP artikel: Birgitta Rydberg – en folkpartist utan liberala ideal