Bara BRUKARE i BRUKARråd!!!

Svenska Brukarföreningen sitter med i olika brukarråd, både nationellt, regionalt och lokalt. Något som ständigt återkommer är det i dessa råd som inte med bästa vilja i världen kan anses vara brukare av beroendevård, dvs dem som via råden ska få inflytande över den egna vården. Eller vad sägs om en socialläkare från en organisation där de med betalningsanmärkningar ej är välkomna i styrelsen? Låter det som en beroendevårdsbrukare från en brukarorganisation? HUR kan han representera samma grupps intressen som jag, dvs oss narkomaner, och hur kan han få utöva konsumentinflytande över narkomanvården? Eller FMN? Är deras medlemmar och styrelsemedlemmar beroendevårdsanvändare? Frälsningsarmén? Listan kan göras hur lång som helst. Och vad händer, när alla dessa icke-brukare sitter med och diskuterar hur frågor om din och min sjukvård ska utformas? Jo, de fokuserar på sådant de tror sig veta och sådant de hört och läst. Dvs väldigt ofta i underhållsbehandlingssammanhang läckage, sidomissbruk samt myten om alla ungdomar som via våra jättedoser (som vi säljer illegalt) blir nya missbrukare. Medan vi som faktiskt ÄR patienter i beroendevården är i monoritet och kommer (ofta) i konflikt med icke-brukarna. Gjorde en rundringning till handikapporg och patientföreningar inom psykområdet. I deras brukarråd förekommer inte deltagare som inte samtidigt är patienter- eller i sällsynta sammanhang utsedd av patienter att föra deras talan. för det blir ju alldeles skevt, då den som ska företräda oss för fram påståenden som bara befäster fördomarna som finns om vår grupp. I missbruksutredningens sammanställning från den sk “Brukargruppen” skriver t ex Rainbow om arbetet att integrera subutex och metadonpatienter. ..Tre av fyra fortsätter att nodda och klia näsan..Convictus som som försöker locka oss underhållspatienter med div verksamheter har en så fördomsfull och nedsättande syn på oss som grupp att – ja döm själva:..Idag är det mer regel än undantag att fd heroinister har någon form av underhållsbehandling. Den föreskrivna mängden verkar ge upphov till en svart marknad som skapar inkörsport speciellt för ungdomar i missbruket. Tillgången på substitutionsbehandling anser inte vi är bristfällig… osv osv. Avslutar med en enkel fråga: Företräder dessa deltagare dig?
Må så gott alla Brukare! Christina Paulsrud ordförandeStockholms Brukarförening