27 januari 2010 – UPPDATERING OM MJÄLTBRANDKATASTROFEN I SKOTTLAND!

Ytterligare en Heroinbrukare har nu dött av det mjältbrandssmittade Heroinet!

Totalt har nu åtta brukare gått bort – En i Tyskland, sju i Skottland! SBF sänder våra tankar till de anhöriga! Sammanlagt har 15 personer  vårdas/vårdats    för mjältbrand, och överlevt.

Hur har kontamineringen av Heroinet gått till! En teori som framförts i Engelsk media är att en av de personer som på något sett varit inblandad i framställningen/smugglingen från Afghanistan av det aktuella Heroinet har haft det nergrävt på någon bondgård – anthraxsporer finns i jord, oftare där det finns/funnits kreatur än på annan plats.

Gordon Meldrum, chef för Scottish Crime and Drug Enforcement Agency sa i ett pressmeddelande: Det är mycket troligt att Heroinet oavsiktligt blivit kontaminerat av mjältbrand! Produktionsprocessen av (heroin) utförs ofta i områden där det finns nötkreatur och kadaver.

Den Tyska polisen tror att det finns ett kontaminerat parti Heroin som delats upp och nu finns i olika städer runt om i Europa. Förhoppningsvis så börjar partiet tryta och därmed snart vara slut. Ett stöd för den teorin är att de flesta gick bort i December. SBF har talat med en representant för den Svenska Polisen och dom har inte något som tyder på att partiet skulle finnas i Sverige.
SBF kommer så fort det finns ny information att publicera det på hemsidan – så kolla dagligen.

VIKTIG INFO: Filtrera din Dos mycket noggrant, kasta sedan ditt filter, återanvänd eller dela aldrig filter med någon! Att använda nya filter kommer inte att göra din dos säker men det är ändå en metod som minskar riskerna (Harm Reduction). Var försiktiga därute – safety first! Mvh Admin