Intervju med svt ang nätdroger

Den 19/1 gjorde vi i Bfa Skåne en intervju för SVT, där vi svarade på frågor angående nätdrogerna. Eftersom intervjun i sin fullo inte va med i reportaget har jag skrivit ihop en sammanfattning om vad jag sa.

Med tanke på att tull o Polis nyligen hade gjort ett större tillslag av Nätdroger. ville de ha med fakta o erfarenhet ur anhörig perspektivet.

Om vi som anhörigförening har märkt att dess droger blivit alltmer vanliga på marknaden? Jag svarade att det har vi gjort, jag har pratat med många anhöriga som har anhöriga som använder sig av dessa preparat, just för att de är lätt tillgängliga, går att köpa relativt enkelt från nätet och att de inte är olagliga. Och jag vet även de som dött när de använt sig av dessa preparat, precis innan intervjun talade jag med en kollega som har lite mer kunskap om dessa droger o han talade om att han själv haft en vän som dött av Spice, en internet drog som ska påminna om Cannabis.

Nästa fråga som kom är om dessa nät droger är mycket mer farligare än de traditionella drogerna? Ja de är extremt farliga då man inte vet vad som finns i dem, och man vet inte hur man blandar dem. De kommer inte med en doseringsmanual och instruktionsbok. Man går ut o festar en kväll dricker lite alkohol o sprayar lite av detta Fentanyl spray i näsan t.ex. som man köpt på nätet o sen dör man för de var helt enkelt för starkt. Eftersom också substanserna i själva drogen blir olagliga efterhand så hittar tillverkarna på nya substanser och ämnen. Som sagt finns de som dött av o röka Spice, det finns faktiskt ingen som dött av att röka Cannabis om vi nu utgår från att det är den ända drog de använde vid tillfället. Där finns absolut ingen forskning heller på dessa droger.

Sen kom frågan varför vi tror att dessa droger har blivit så populära? Där svarade jag, för att de inte är olagliga, jag vet många som väljer att använda sig av dessa droger för att de helt enkelt inte vill åka fast för narkotikabruk eller innehav. Jag talade även igår med en kille som sålt dessa droger för att han inte fullt ut velat göra kriminella handlingar då dessa droger är lagliga under perioden tills de blir olagliga, men sen kommer det ju bara en ny substans o så är det igång igen. Sen fattas det rejält med drog kunskap överlag i Sverige. Människor inser helt enkelt inte vad de stoppar i sig. Det Fentanylet de köper på nätet är mycket starkare än det de får tag i här på gatan t.ex. osv. De är ju ingen ren opiod eller syntetiskt framtagen under noga kontroller. Det är framtaget i ett labb någonstans i Öst Kina eller liknande.

Vad tror du krävs för att motverka o stoppa denna framfart med nätdroger? Jag tror att man måste börja med o avkriminalisera brukaren, d.v.s. man ska inte bli straffad för att man har en drog i kroppen. Och vi måste börja öppna upp o tänka i andra banor i Sverige när det kommer till vår narkotika politik. Och vi måste börja våga prata om droger och om de människor som använder dem. Jag menar om nu beroende är klassat som en sjukdom, då bör den bli hanterad som en också. Vi fängslar inga andra som får en sjukdom. Missförstå mig nu rätt de brott som man ev. begår för att införskaffa sina droger ska man bli straffad för, men inte sjukdomen i sig. Beroende måste bli mer en sjukhus fråga o vård fråga än vad den är idag. De människor som lider av problematiskt bruk måste få lov att få den behandlingsform som de tror på. Inte vad du o jag eller någon annan säger eller tror. Och de måste få vård fort, helst samma minut som de vill ha den, inte 3-4 veckor senare. Sen framför allt är ju hela missbruksproblematiken så tabu belagd ingen vågar prata om den, har man en annan åsikt än den traditionella får man höra både det ena och det andra. Men för oss anhöriga så är det en annan verklighet, det är våra barn, fruar, män eller föräldrar som är där ute och dör. Och vi vill bara en sak att de ska överleva. Och vi känner oss övergivna av samhället totalt.

Mina tankar efter intervjun.

Jag är ingen expert på nätdroger, när jag själv använder droger hade dessa inte slagit igenom än så jag har inte ens som brukare erfarenhet av dem, det är jag väldigt tacksam för. Dock vet jag en del som rökat och rökar Spice bla. just av den anledningen att det inte är olagligt. Jag hoppas verkligen att ni tänker två gånger innan ni väljer att göra det igen. Jag har dock erfarenhet av en som dött att Fentanyl inköpt från nätet hemskt. Oavsett köpt på gatan eller nätet. Men sanningen är den ni vet inte vad ni stoppar i er när ni väljer att använda dessa droger.

Sverige hade förra året över 900 narkotika relaterade dödsfall, det är en stor ökning om man jämför med året innan, varje år ökar dödsfallen i Sverige. Det är ett bevis på att något gör vi ju fel i hanteringen av dessa människor och denna problematik.

Våra politiker pratar om att i Sverige ska det vara svårt att missbruka, det är det verkligen i dags läget iallafall när så många dör. Det är för mig så sorgligt att ens tänka på. Jag har pratat med så många i min roll i anhörigföreningen som mist sina barn, män, föräldrar osv pgr av överdoser att det är ett vansinne. Anhöriga som känt sig kriminella när de hjälpt sina beroende sjuka anhöriga, är det en sjukdom, ska den behandlas som en också. När ska vi börja bekämpa sjukdomen? O inte de som är sjuka?

Vi har mycket att lära av länder som vågat öppna upp för en annan narkotika politik och vård. Där har de mindre dödstal än vad vi har, hur kommer det sig? Jag säger inte att varje människa som har ett problematiskt bruk av droger ska medicineras, jag säger att de ska vårdas. Och behövs det medicin så ska man givetvis få det. Livs kvalité måste bli det som avgör inte noll tolerans o utrota alla droger, för om människan verkligen hade velat utrota alla droger hade de varit utrotade för länge sedan. Vi måste våga prata om droger, om hur många som dör o hur vi ska få ner dödligheten. Vi måste släppa prestigen runt olika behandlingsformer. Jätte bra att de finns så många att välja mellan tycker jag. Min väg är inte din väg, det viktigaste är ju att vi båda mår bra i slut ändan. Och vi måste se dessa människor som lider av ett problematiskt bruk som människor inte som något hopplöst fall som fått 100 chanser. De är sjuka och ska bli behandlade som det o inget annat. Om jag får en hjärtinfarkt, och jag senare åker in igen med en till, och senare ännu en gång så är där ingen läkare som säger till mig, så nu har vi behandlat dig för hjärtinfarkt tre gånger, nu får du inte hjälp fler gånger. Det borde vara samma förutsättningar för våra brukare som lider av problematiskt bruk. Jag hoppas verkligen att vi kommer se många förändringar 2017, vi kommer iallafall jobba sten hårt för dem.

Tänk om alla som på ett eller annat sätt arbetade inom missbruksvården eller inom föreningar osv kunde släppa prestigen o sätta oss ner o se om vi kan finna en gemensam lösning, en presentation till Politikerna om hur vi vill att Svensk narkotika politik ska bedrivas. Tänk all den kunskapen wow säger jag!

Christel Meftahi Ordförande Bfa Skåne