HCV föreläsning på Augustenborgs behandlingshem i Malmö.

Den 16 dec besökte vi – jag och Magnus Andersson, tidigare kurator i många år på Malmö sprutbyte Augustenborgs behandlingshem för män över 20 år med underhållsbehandling.

augustenborgs_behandlingshem_malmo.jpg

Vi hade en bra dag på med en intresserad grupp. Det är en viktig sak att få ut information om allt nytt som hänt inom området  till kamrater och brukare.

Tyvärr stöter vi fortfarande på myter om att "min hepatit är stabil, den är inkapslad".
Vi möter också folk som har substitution eller fortfarande använder aktivt s a s – folk som är säkra på att ingen vill satsa på dom om dom inte är totalt "rena" i minst 1-2 år och det är lite trist.

Man gör nog klokast i att gå och testa sig, ta en diskussion med sin läkare. Saker brukar gå att lösa.

Gruppterapeut Gustav Ipsen på Augustenborg skrev såhär efter besöket:  Dagens reklam kommer här. Satt nyss med när Magnus Andersson föreläste tillsammans med Mikael från Skånes brukarförening om hepatit C för killarna på behandlingshemmet. Riktigt intressant och framförallt rakt på sak. Hoppas att det väckte tankar som gör att någon tar tag i att kolla upp sin lever. Kan varmt rekommenderas till ställen där hepatit c är ett aktuellt ämne.