Succéutvärderingen – Ingen dog trots 301 överdoser i brukarrum.

Det har varit dåligt med uppdateringar från Skåneland på senare tid… faktiskt ända sedan i somras när vi hade vår fjärde Minnesdag för kamrater och anhöriga som gått bort under året. Det har hänt en hel del sedan dess och det är dags att ta ikapp det .

Hemsidan ska givetvis användas.

Vi börjar med en artikel från danska Politiken där den danska regeringen slår fast att de kontroversiella "fixerummen" räddar liv, enl. en utvärdering gjord i slutet av maj.

355.255 ggr har det använts droger sedan rummen infördes 2012 – 301 ggr har det gått så illa att man fått en överdos eller andningsproblem. Tack vare att man suttit i brukarrummen har personal kunnat ingripa så att inga onödiga dödsfall har behövt ske.

Hemsidan ska givetvis användas.

Utvärderingen visar också att tack vare det kraftiga beroendet användarna som kommer till brukarrummen har så gör det att man hade använt sina grejor oavsett  – men då på gatan, på offentliga toaletter, vindar, källarprång eller rätt o slätt bara rakt ute på gatan, lite undanskymt.

Nu kan de 4.372 registrerade brukarna inta sina grejor i en mer hygiensk och säkrare miljö med kvalificerad sjukvårdspersonal på plats. Även Köpenhamns polis har sett positiva hälsoeffekter, även om man är mindre nöjda med kriminaliteten som koncentreras kring rummen. En annan positiv effekt är att 70 – 80% av alla gamla verktyg nu är borta.

Man tycker att det borde vara att föredra när det ändå pågår oavsett.

Läs mer: http://pol.dk/2686048

Uppdatering från okt '15 av Köpenhamns socialborgmästare, Jesper Christensen:
"Brukarrummen är en otvetydig succé – trots dödfall". http://pol.dk/2887173