Situationen i England – Har vi verkligen det så dåligt i Sverige?

Många verkar tro att det är så dåligt i Sverige jämfört med andra europeiska länder. Det är faktiskt en av de mer vanligare myterna vi möter här på riksföreningen.

Det kan ibland vara bra att titta på utvecklingen i ett annat land då och då, för att bli påmind om att vi faktiskt har det ganska bra här, trots allt.

I England har den konservativa regeringen sedan flera år försökt tillbaka rulla tillbaka skademinimeringsåtgärder (harm reduction) och bestämt att behandling och hjälp ska vara abstinensbaserad. Ett exempel är att all substitutionsbehandling ska vara tidsbegränsad och man satsar extra hårt på avgiftning.

Trots att all forskning visar på att evidensbaserad substitutionsbehandling räddar liv och har bäst resultat. Men vad spelar det för roll om den brittiska regeringen ignorerar forskning, eller ens bryr sig om att finansiera den (ifall den skulle visa på "felaktiga resultat").

De senaste fem åren har man lyckats med att fördubblat antal förbjudna droger, slängt rekordmånga i fängelse, skärt ned på heroinförskrivning (trots evidens som pekar på bra resultat), sprutubytesprogram och andra harm reduction-tjänster.

Nu ökar också antal fall med felbehandlingar där ideologi ersatt evidens, en stor del av dessa fall kan spåras tillbaka till recoveryrörelsen starka inflytande över brittisk beroendevård.

Nu återstår att se om andra länder kommer följa Englands "nya" drogstrategi. Redan har flera politiker gjort besök och låtit sig inspireras att kanske prova denna politik i deras egna länder.