Äldre inlägg från 2008: Stigmatiseringen dödar fler än preparaten – En kamrat är död! Han begick självmord

Denna text publicerades först på Berne Stålenkrantz gamla blogg den 16 juli 2008.

Ytterligare en kamrat har tagit sitt liv!

Ytterligare en kamrat har tagit sitt liv!

Det skedde i anslutning till att en personal på kliniken i Katrineholm där han hade sin metadonbehandling nekat honom hans dos! Anledningen till att han nekades berodde på att han haft inbrott i sin bil och då blev av med sina doser! Att dom fanns i bilen berodde på att han på morgonen varit på Apoteket och hämtat sina doser, inget konstigt i det! Även Diabetiker går till Apoteket. Väl på kliniken för att tala om inbrottet och få nya doser så säger personalen – Du får inga nya doser – Varvid Kalle (fingerat namn) säger – Jag orkar inte, jag tar livet av mig! Personalen svarar helt rått – Gör det då!!! Det finns vittnen, bland annat uppehöll sig en Mamma till en annan brukare i lokalen, och hon har till Johan Stenbäck (verksamhetschef Stockholms Brukarförening) bekräftat händelsen. Vi söker fullmakt från Kalles anhöriga om att gå vidare och anmäla till HSAN & Socialstyrelsen, först ska vi tala med en jurist så att ärendet blir korrekt handlagt.

Vi tänker på DIG kalle! Solidaritet och humanism respekt till er alla.

Mvh Berne