Nyhetsprogrammet ABC (svt.se/abc) fällt i Granskningsnämnden

Vi fick idag ett glädjande beslut från Granskningsnämnden på Myndigheten för radio och tv.

SBF hade, tillsammans med andra, anmält ett inslag av Journalisten Anna-Klara Bankel på ABC (svt.se/abc) om försäljning av doser utanför Rosenlunds mottagning. Det sändes i höstas på SVT ABC och reprissändes flera gånger om och ledde bl.a. till en onyanserad debatt där vi som kollektiv och behandlingen som sådan pekades ut som problem i SVTs Morgonsoffan. Vi är individer och ska som sådana behandlas, men i dessa fall så drabbas hela kollektivet av hårdare regler, mer stigmatisering- och diskriminering.

I en omdiskuterad scen smygfilmas hur hon frågar en man om han vill sälja sin dos till henne. Mannen kunde igenkännas trots att ansiktet suddats ut.

SVT fälls nu för kränkning av integritet eftersom Granskningsnämnden anser att inslagen strider mot bestämmelsen om respekt för privatlivet.

Däremot fälls man inte för opartiskhet.

Fällningen innebär att de aktuella programmen  på Sveriges Television nu måste offentliggöra nämndens beslut på lämpligt sätt. Så håll utkik efter denna redogörelse och meddela gärna oss när och var ni såg den och vad som sas. Uppdatering: SVT Aktuellts offentliggörande kan ses här (efter 07:10).

Ibland löner det sig att anmäla…

Ladda ner beslutet här eller nedanför.