Internmöte för SBF – Årsmöte och testföreläsning av kommande hepatit C-kurs avklarat

Under tisdag och onsdags hölls ett stort internmöte i Svenska Brukarföreningens lokaler i Stockholm.

Först på dagordningen var tisdagens årsmöte för SBF. Medverkade gjorde lokalföreningar från hela landet (bl.a. Stockholm, Skåne, Umeå, Hudiksvall, Sundsvall, Linköping, och representanter från bl.a. Örebro och Gotland) och det blev ett riktigt välbesökt möte med många intressanta diskussioner. Mer information kommer publiceras inom kort. Bl.a. håller vi på att färdigställa årsmötesprotokollet och andra dokument.

När det gäller styrelsens utseende omvaldes Berne Stålenkrantz till ordförande och en arbetande styrelse med fem medlemmar klubbades också igenom. Detta för att kunna mötas oftare och agera snabbare i oliak frågor och beslut.

På onsdagen var det så dags för en testföreläsning av vår hepatit C-kurs. Saga Rönnlund och Mats Andersson, våra peer-utbildare, ledde föreläsningen med hjälp av Maya Kristiansson (reseacher) och Louise Persson (forskningsansvarig). Med i publiken fanns även representanter från Smittskyddsinstitutet. Detta var bara utdrag ur några kapitel från hela kursen, men ändå så innehöll föreläsningen mycket matnyttig kunskap. Tex hur länge viruset överlever i sprutor och myten om det vilande hepatit c-viruset.

Vi som arbetar på SBFs kontor här på Kammakargatan 47 kan inte ha varit mer stolta. Trots att det bara var en testkörning så var vi alla imponerande över hur mycket de lärt sig och hur långt de kommit.

Under hela föreläsningen fick kursgruppen mycket bra input. Dagen avslutades sedan med en utvärderingsrunda.

Värt att påpeka är att det kommer hållas flera testföreläsningar under de kommande månaderna.

Före onsdagens föreläsning hade också Mats Floderus hållt i en kurs i hur man söker bidrag för våra lokalföreningar. Något som många uppskattade och som kommer vara till stor hjälp.

Efter det var två intensiva men roliga dagar över.

Efter det var två intensiva men roliga dagar över.