Insite – Not Just Injecting, But Connecting

Förra året reste HCLU (Hungarian Civil Liberties Union) stödgrupp till Vancouver för att filma Insite, den enda lagliga injiceringsanläggningen i Nordamerika. När de kom till Hastings Street, Downtown Eastside i Vancouver, där Insite är beläget, var de förbluffade över storleken och magnituten på anläggningen och dess medlemmar. Många av dem kommer från andra delar av Kanada, där klimatet är kallare och det inte finns tjänster som Insite eller andra hälso-och sociala tjänster som Portland Hotel (ägare av Insite) tillhandahåller människor som använder narkotika.

“I de dagarna vi tillbringade i Downtown Eastside, insåg vi att Insite är mycket annorlunda från den mörka bilden som den kanadensiska regeringen försöker måla upp- och så mycket mer än bara en injicering plats. Det förenar människor till andra tjänster, såsom logi, mat, avgiftning, rehabilitering, finansiell information och idrottsanläggningar. Man kan se att den för med sig entusiasm och anda i samhället, engagemang av anställda, kampen för överlevnad på gatan – detta berättade så mycket mer än att läsa forskningsdata, och bevisar att Insites verkningsgrad för att minska HIV-infektioner och överdosdödsfallen fungerar.

Detta är en plats där kunderna påminns om att de inte bara är kunder, men människor med värdighet. Vi hoppas att vår video hjälper dig att uppskatta alla dessa funktioner som Insite erbjuder.”