Tidsrapport nr 2

Den här veckan har vi bestämt oss för att strukturerar upp oss lite mer. Det har varit mycket sjukdom och vårat arbete har legat lite på is. Vi blir väldigt sårbara när vi endast är två som jobbar med detta. vi skulle vilja vara flera men med det lilla utrymmet vi nu har så blir detta lite svårt. Vi har funderat på en intresse lista. Där folk som är intresserade kan skriva upp sig, och som kan tänka sig att hoppa in tex  vid sjukdom. Vi har för närvarande tillgång till Härbergets lokaler. Där har vi vårat kontor, tre dagar i veckan mellan 09 – 13. VI har fått den här möjligheten på prov i tre månader, men vi vill ta upp diskutionen på HNHB`s styrelse möte om utökad tid till fem dagar i veckan, när tre månaderna har gått. Om vårat sammarbete fungerar bra så skulle det nog inte vara några problem. Så vi får hålla tummarna. Vi funderar på att i framtiden söka en egen lokal, Men när vi nu inte har någon egen inkomst så är det här en bra möjlighet. Dom har varit väldigt hjälpsamma och gett oss värdefulla tips på vägen. vi låna ju deras lokal och utrustning helt förutsättningstlös.

Vi har diskuterat att planera och schema lägga våran tid bättre. Vi ska göra en veckoplanering samt veckorapport varje fredag till oss själva, Brukarföreningen stockholm och till Ulf Fagerström på arbetsförmedlingen, Detta för att bli mera effektiva.

Måndagar mellan 8-9 ska vi finnas tillgängliga på våran mottagning i Hudiksvall,  vi har blivigt väldigt motarbetade där och sist när vi ville sitta och ta emot medpatienterna i vårat väntrum fick vi som svar att vi inte fick prata om Brukarföreningen på sjukhusets område. Vi tänker trots detta sitta i entren, för vi känner att vi måste möta folk där dom är. Speciellt när vi nu inte har möjligheten att ta emot folk i våra lokaler. Vi får planera in ett möte med deras chef längre fram. För vi har även fått avslag på att sätta upp afficher om hepatit c på våran mottagning, vilket känns väldigt tråkigt när det riktar sig till deras patienterna i allra högsta grad och är i ett gott syfte.

Måndagar och Onsdagar jobbar vi 9- 13 på vårat kontor med pappers arbete, fallbeskrivningar och har även våran jourtelefon Mån, Ons, Fre 9-13.

Tisdagar och Torsdagar då vi inte finns på kontoret har vi uppsökande verksamhet, Då planerar vi in att besöka alla mottagningar i vårat län, vad jag vet finns det minst fyra mottagningar i Gävleborg, men vi ska titta lite närmare på saken. Vi vill värva medlemmar och informera att vi finns. Detta känner vi är viktigt och att vi får in ett medlemmsantal som representerar hela Hälsingland och sen ansöka om bidrag i dom olika kommunerna uti från det. Enbart i våran län finns sju kommuner så det finns mycket att jobba med. Vi har för närvarande den glädjande nyheten att vi nu har över hundra medlemmar på nätet i Hudiksvalls kommun. så det här kan ju bli hur stort som helst. En fundering vi har, är om vi ska ta ut en liten medlemsavgift för att kunna finansiers våra rese kostnader?  Vi tar upp denna frågan på nästa medlems möte.

Vi tänker använda dessa dagar till att följa med folk på olika möten med myndigheter mm, som en hjälpa att stödja dom i deras komunikation och se till att deras rättigheter och egna synpunkter tas till var, eller bara som ett sällskaps stöd, men vi kommer att försöka vara flexibla o anpassa oss lite efter hur hjälp behovet ser ut. Vi tänker även använda Tisdagar och Torsdagar till att sätta upp afficher och söka upp tex beroende center, social omsorgen, sjukhus och polis. Vi har funderat på vad som inte är gjort och var vi kan trampa ny mark? Då kände vi bland annat att vårdens bemötande och syn var något som vi ville vara med och försöka påverka. Vi ska planera en kortare föreläsning om hur det kan kännas att bli bemött som brukare i kontakten med vård och andra myndigheter, Hur viktigt det är med ett bra bemötande. Vi vill även ha ett sammarbete med beroende center för att diskutera frågorna kring vårdköerna, om att något måste göras, människor ska inte behöva dö i väntan på hjälp.

Vi har även haft en dialog med personalen på opiatmottagningen, Vi ville båda få till en träff. Dom ville träffas för att repetera reglerna, och vi för ett sammarbete runt regler för att få ett brukarvänligare klimat. Ett möte ska planeras in nu till våren. Vi tänker då försöka få med oss olika synpunkter från patienterna. Dom ville först träffa oss patienter i en stor sammlad grupp, men vi kände då att folk kanske inte våga säga vad dom verkligen känner och tycker, när dom kanske sen ensamma måste stå för konsekvenserna, så vi tänkte ( om vi har deras medgivande) framföra deras talan anonymt genom Brukarföreningen.

Vi har även haft våra första fall beskrivningar som vi ska sätta oss och skriva ihop. Vi har haft ett dilema på mottagningen, Det är en kille utan heroin o morfin beroende som har fått kommit med i substitutionsbehandling. Han har aldrig gjort en behandling eller en avgiftning, vilket står enligt kriterierna att man måste ha gjort. Han har enligt deras egna regler misskött sig med minst fem positiva prover på amfetamin och under en period på två veckor inte ens dykt upp vid urinprov. Vi vet att han känner en av personalen privat, om det är därför kan jag ju inte säga helt säkert, men man funderar ju. En annan klient berättar att när han var där samma dag och dörren till mottagningen där sköterskorna tar sina prover stod på glänt, så hörde han att den här killlen först var positiv på amfetamin, men att då kommer kvinnan som han är bekant med och säger – Dom där stickorna är inte tillförlitliga, sätt dig du till den andra sköterskan- så tar jag ett nytt prov. sedan kommer kvinnan ut och säger – Det var som jag trodde inte var x positiv. Det som är mest beklämande är att två killar med dokumenterat opiatmissbruk har under samma period blivigt nekade medicinsk substutionsbehandling. Den ena pågrund av ett positivt urinprov på amfetamin, då var det ett prov. Han i frågasatte då det med den andra killen, då hänvisade dom även till ett positivt svar 2008 då han var innskriven, dom menade då att han inte var tillförlitlig. Den andra killen fick nobben för dom trodde att han inte skulle orka hämta varje dag. Detta är skandal tycker jag

Hur gör man i denna frågan?  och när det ev handlar om en sjuksyrra på våran mottagningen. Jag ska försöka hjälpa dom här killarna med en överklagan av beslut eller en ny sökning. Finns det någon speciell spärrtid när det gäller en ny sökning? eller när det handlar överklagan av beslut?

Hudiksvalls Brukarförening genom:  Annelie Käll och Lisa Sving