Demo utanför Rysslands ambassad på Världsaidsdagen – 1:a December 08:00-10:00

SBF ska nu på torsdag 1/12 tillsammans med flera andra INPUD-organisationer genomföra en samordnad och riktad protest mot de Ryska ambassaderna i respektive land. Att det sedan är på Världsaidsdagen gör inte frågan mindre viktig utan snarare tvärtom.

Protesten anordnas av INPUD och dess nationella medlemsorganisationer som samtliga är “äkta” brukarorganisationer. Brukarorganisationerna kommer från nio länder runt om i världen – allt ifrån Stockholm till Sydney och NYC till Berlin.

Syftet med protesten är att vi som är narkotikaanvändare av legala som illegala narkotiska preparat ska visa solidaritet med våra ryska systrar och bröder som idag lider något oerhört – och det enbart på grund av den Ryska statens krig mot narkotikan och brukarna därav. Ett krig som utvecklats till en humanitär katastrof, en katastrof som skulle kuna lindras – och det med Metadon och Buprenorfine, en behandling som idag inte ges till brukarna.

Människor i Ryssland och närliggande f.d. Sovjet-republiker som injicerar narkotika är bland de mest förföljda i hela världen.

Den svåra situationen våra systrar och bröder lever under har tvingat dom att börja tillverka sin hemkokta och ytterst skadliga opiatblandning från receptfria kodeintabletter – något som i folkmun kallas för KROKODIL, ett namn drogen gör skäl för – den äter bokstavligen upp armar, fingrar och ben.

Varje år dör ca 30.000 ryska brukare av överdoser, ett stort antal överlever krokodil men har istället fått amputera fingar, armar, händer, tår och ben – amputationer som inte genomförs med någon större medmänsklighet.  Det hela ser ut som ett fältsjukhus från första världskriget, och våra kamrater lider något oerhört. Ifall substitutionsbehandling vore tillgänglig så skulle många människor överleva, många skulle slippa denna omänskliga smärta Många tjejer, pojkar, män och kvinnor, mammor och pappor, makar, pojk- och flickvänner skulle överleva.

Framför allt så skulle dom inte behöva ta KROKODIL. SBF har fått rapporter om att KROKODIL nu finns i Tyskland och i Polen. VI hoppas innerligt att KROKODIL inte hittar hit. Källor har berättat att vissa brukare använt både fosfor och lacknafta för att kodeinpiller ska lösas upp i vatten. Eftersom slutprodukten är väldigt oren orsakar den hemska vävnadsskador och kallbrand, vilket ibland kräver amputering.

På filmerna som vi nedan länkar till visar med fasa upp konsekvenserna av KROKODIL. Vi varnar därför känsliga tittare för ytterst vidriga bilder. Bilder som om dom skildrat djur skulle leda till kraftfulla demonstrationer, men nu handlar det bara om oss, vi som använder narkotika.

SBF ber av hela vårt hjärta alla de organisationer som för ett krig mot oss att sluta det – det är inte som RNS säger ett juridiskt problem, människor lider, människor dör i onödan.

Filmer på dessa hemska skador hittas här: 1 2 3 4. (Varning!)

SBF kommer mellan kl 08:00-10:00 stå utanför ryska ambassaden i Stockholm, Gjörwellsgatan 31. Ambassaden ligger i närhet av DN/Expressen-byggnaden bredvid Socialstyrelsen.

Manifestationer hålls förutom i Stockholm även i sju andra städer, Berlin, Toronto, London, ACT/Canberra, Marseille och New York.

Se webbsidan Russian Embassy Protest för mer info.

Flygblad, pressmeddelande och affischer finns att ladda ner längre ner på sidan.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *