SBF avslöjar Faluns opatklinik!

FALUNS OPIATKLINIK AGERAR ÅKLAGARE OCH DOMARE – ÄR AVD 65 EN RÄTTSOSÄKER KLINIK FÖR SINA PATIENTER?

Anonyma ”anmälningar” och annan anonym information används av kliniken i straffande och kontrollerande syfte – en avart som visar på maktfullkomlighet. Ett etiskt dilemma eller etiskt korrekt?

Svenska Brukarföreningen fick i fredags eftermiddag (14 okt 2011) ett samtal från en patient som har sin metadonbehandling på nämnda klinik. Det är inte första gången SBF fått samtal om avarter och felbehandlingar begångna på avd 65 (läs Dalarnas BF) samtal som kommit från patienter och från oroliga anhöriga.

Hur kan avd:65 försvara detta handlande – hur detta går ihop med sjukvårdsetik är höljt i dunkel. Vad finns det för trovärdighet i något som är anonymt? I Svenska domstolar används inte anonyma vittnen och varför är säkert för de allra flesta uppenbart, för övrigt är det rättsvidrigt och har därför inte plats i ett rättssamhälle som Sverige.

Anonyma anmälningar, anonyma brev och tips skadar endast patienterna, för definitivt inte något gott med sig, däremot ökar misstron gentemot personalen och det i sig skapar inga goda relationer, något som är en nyckel till en god relation.

Kliniken har även fört den anonyma information vidare till socialtjänsten utan att patienten godkänt och avsagt sig sekretessen. SBF anser med tydlighet att kliniken har uppvisat ett omdömeslöst handlande, om SBF nu skulle påstå att det till oss inkommit en anonym anmälan om att den anonyme i själva verket är en av personalen, skulle då det godtas av någon instans? Självfallet inte men nu är det mot en ”knarkare” och då är tydligen alla medel ok.

Berne Stålenkrantz ordf SBF säger att det var flera år sedan SBF hörde talas om något så bedrövligt; sist något var i klass med nämnda var ärendet i Skellefteå, ett ärende som också anmäldes till Socialstyrelsen och till JO.

Berne Stålenkrantz säger att han direkt på måndag morgon (17/10-2011) kommer ta tag i ärendet genom att skriva en anmälan till Socialstyrelsen. Den kommer i stället för att gå via posten faxas till Socialstyrelsen.

Efter det att anmälan är inskickad till SoS (runt lunch) så kommer vi publicera mer information i ärendet.

Mvh Redaktionen

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *