Valfrihet och Suboxone

Svenska Brukarföreningen har sedan vi startade drivit frågan om valfrihet –  att den enskilde användaren ska ha rätt att få sin vilja hörd, och det oavsett om det gäller 12-stegs behandling, substitutionsbehandling, till vilket läkemedel man vill ha (metadon, subutex, suboxone, buprenex).

Det SBF nu oroas över är den ovilja klinikerna visar på då våra medlemmar berättar om hur dom mår, främst då på Suboxone. Vi vet att fler och fler kliniker nu enbart förskriver Suboxone, vi ser en stor fara i det, och det är att färre kamrater får Metadon utskrivet.

Att det snart kommer ut ett nytt Suboxonepreparat (tunn film) på den Svenska marknaden som på nått konstigt sätt har fokus på läkarnas rädsla att förskriva och det på grund av det så kallade läckaget gör oss självfallet oroade och förbaskade. Vi vill att fokus självfallet ska vara på vårt mående och inte som vanligt att andra ska tillfredställas. Tänk om vi någon enstaka gång kunde få vara i kokus, att få vara med i processerna, men Icke det, som vanligt så sker saker utan vår vetskap.

Olika aktörer sprider också en massa myter om att det ena Metadonet inte går att injicera, att det andra Metadonet skulle göra att vi börjar dricka mer alkohol, till att Suboxone inte går att injicera – bara en massa sagor. Fråga oss aktivister på SBF hur det är – då kan vi berätta hur det verkligen är. Alla Metadonblandningar går att injicera om man nu vill göra det, Suboxone går också att injicera, belive it or not – vi vet det av en enkel anledning, vi är dom vi talar om. Vi vet hur vår verklighet ser ut till skillnad från de flesta andra aktörerna som bara kan tro och tro hör inte hemma inom sjukvården, tro är något privat eller så går man till kyrkan, mosken, templet och ber till den gud man tror på.

Slutligen – om den nya Suboxonefilmen – inom INPUD (international network of people who use drugs) så har vi internt diskuterat RBK nya Suboxone under ett par veckor. Den 5 oktober så kommer ca 15 aktivister från ca 10 länder träffas i Marseille för ett 3 dagars möte där vi bland annat ska vi diskutera Suboxonefilmen, främst för att försöka få fram en gemensam hållning. Vi återkommer med info om mötet efter den 7 okt.

Suboxonefilmen kom 1sep ut på marknaden i Australien, vi har därifrån fått information som vi nu översätter.
Mvh Svenska Brukarföreningen

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *