Legalisera narkotika? – Ett diskussionsunderlag

Sociologiprofessor Ted Goldberg har släppt en ny bok.

På en presskonferens i ABF-huset i Stockholm igår presenterade Goldberg sin nya narkotikapolitiska bok, Legalisera narkotika? – Ett diskussionsunderlag.

Förhoppningen är att den kontroversiella boken kommer att bidra till en förnyad och saklig diskussion av den svenska narkotikapolitiken.

Bokens olika kapitel tar upp många ämnen, inklusive biokemisk teori och andra beroendebegrepp, prohibition vs avkriminalisering vs reglering, legaliseringsdebatten utomlands, behovet av vetenskaplig utvärdering, FNs roll och det eventuella framtida skapandet av nya regler för droger som hittills varit illegala.

Goldberg är noga med att påpeka att han inte sitter på alla lösningar, inte heller lyfts reglering av idag förbjudna preparat fram som någon universallösning.

Slutsatsen blir ändå att vi behöver sluta fred med narkotikan och lära oss leva med den. För den kommer inte att försvinna.

Legalisera narkotika? – Ett diskussionsunderlag finns att beställa från Svenska Brukarföreningen Books on Demand, Adlibris, Bokia och Bokus, m.fl.

En recension av SBF kommer att publiceras längre fram.

Kolla in några klipp från presskonferensen nedanför.

Sociologiprofessor Ted Goldberg har släppt en ny bok.

En recension av SBF kommer att publiceras längre fram.

Kolla in några klipp från presskonferensen nedanför.