Reckitt Benckiser och Suboxone

Reckitt Benckiser är läkemedelsbolaget bakom Subutex och Suboxone! Dom har under sommaren kontaktat Svenska Brukarföreningen och våra lokala föreningar. Dom har bett oss att ”hjälpa” till med en enkätundersökning. Den handlar om ett nytt Suboxone, en sorts film att lägga under tungan, i gomen. Anledningen enligt företaget är att läkarna ska kunna känna sig säkrare vid förskrivningen. För oss helt ointressant, det handlar som vanligt om att tillgodose andras intressen och inte våra medlemmars behov och önskningar.

Vi tackade självklart nej till att ”hjälpa” till. På frågan om varför klinikerna inte kunde ”hjälpa” till så fick vi svaret: Dom har inte tid! Men vi ska ha tid, SBF skulle alltså avsätta ett antal personer för en enkät om ett läkemedel vi inte vill ha, för enligt dom har väl vi all tid i världen. 150 kr per enkät erbjöd dom oss, bara det ett hån. Vi och våra medlemmar är värda mycket mer än 150kr, men det är så dom ser på oss. Varför kan dom inte be sina lobbyister att samla in enkäten för 150kr styck, självfallet vet dom att det inte går, dom debiterar flera tusen i timmen. Vår kunskap är beprövad erfarenhet: den självklara frågan blir då varför ska andra sk experter vara dom som har de ekonomiska musklerna och vi bara få smulor. Danska Reckitt Benckiser sponsrade Danska Brukarförteningen med 160,000 kr och SBF fick 30 till vår brukarundersökning av substitutionsbehandlingen men då prutadde dom ner det med 20tkr från 50 tusen, sen 10,000 till seminariet, där går 6500kr åt att betala en flygbiljett från södra Sverige, en flygbiljett som för övrigt gick att få för runt 1500 kr till Stockholm för en person som ibland också får betalt av Reckitt.

Efter att vi hade diskuterat frågan internt så bestämmde vi oss att börja kritisera Suboxone – Vi vill att våra kamrater ska ha rätten att själva få välja mellan subutex och suboxone. Det är enligt oss ingen tillfällighet att många har biverkningar av Suboxone, det kan alla själva förstå, att blanda i Naloxone ett preparat vi får av sjukvården vid överdoser, för oss är måendet det viktigaste och inte läkarnas rädsla att förskriva.

Reckitt Benckiser och vissa läkare menar att det inte förekommer några biverkningar, så nu ber vi er som har haft båda preparaten att ringa oss på 08-208070 (tala med Magnus) och berätta om dina biverkningar och mående, ni kan också emaila på info@svenskabrukarföreningen.se

Reckitt Benckiser betalar andra aktörer stora summor för att föra ut deras budskap, men vi brukare ska ”hjälpa” dom! till vårt seminariet i april ”fick vi” 10 tusen kronor en skitsumma i relation till vad våra medlemmar får utstå i form av repression av samhället och kliniker. Vi ska ställa upp gratis medan andra får bra betalt.

Ring eller maila oss – Vi kommer i dagarna publicera information om Reckitt Benckiser nya läkemedel – ett läkemedel vi inte vill ha!

Vill läkemedelsbolagen ha vår kunskap och ett samarbete så kräver vi respekt, för det är nog NU! Vi säger NEJ till den nya Suboxonefilmen som tydligen är till för att läkarna ska känna sig säkrare. Medlemmar Ställ nu upp bakom SBF.

Mvh Redaktionen

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *