Grattis till GERHARD LARSSON och MISSBRUKSUTREDNINGEN

Ett stort grattis till Gerhard Larsson (regeringens missbruksutredare) som blev 2011 års Brukarvänspristagare!

Priset delades sedvanligt ut i samband med Svenska Brukarföreningens årliga seminarium 27 april som i år hölls i Landstingssalen.

Foto: Drugnews/Sven Liljesson

Gerhard Larsson fick priset för vissa delar av utredningen som SBF stödjer och är till gagn för vårt medlemskollektiv – SBF är självfallet besviken över att det inte kom förslag om en “avkriminalisering” av det egna bruket samt att LVM (tvångsvård) blev kvar förvisso föreslås vissa förändringar av lagen, (behöver inte vara 6 månader, att substitutionsbehandling också ska kunna erbjudas under LVM-vistelse).

Foto: Drugnews/Sven Liljesson

Prismotiveringen kan du läsa här: KLICK HÄR

Svenska Brukarföreningen har delat “Brukarvänspriset” nio gånger sedan 2002 då föreningen bildades. Pristagare ska utses efter kriterierna som beskrivs i §8 i stadgan. Hederspris utdelades 2008 och 2010.

2003 Professor Lars Gunne (svenska metadonprogrammens och Ulleråkers fader)
2004 Malmö/Lunds sprututbyte
2005 Professor Henrik Tham

2006 Socialstyrelsen (Abit Dundar mottog priset för Socialstyrelsens räkning)
2007 Johan Kakko, Leif Grönbladh, Markus Heiligh (3G-studien)
2008 Björn Fries (regeringens narkotikasamordnare 2002 till årsskiftet 2007/08
2009 Alice Åström, Elina Linna, Eva Olofsson och Lena Olsson riksdagsledamöter för Vänsterpartiet
2010 Professor Ted Goldberg
2011 Gerhard Larsson

Hederspristagare:
2008 Hederspristagare Dr Massimo Barra (ordf Italienska Röda korset – fd vice president för internationella röda-korset)
2010 Beppe Gudheimsson (behandlarlegend)

§ 8. FÖRORDNANDE AV BRUKARVÄNSPRISET:
Till en person, organisation eller grupp som på ett betydelsefullt sätt bidragit till att förbättra situationen för de människor som utgör Svenska Brukarföreningens medlemskollektiv kan föreningen ge ett erkännande i form av ett pris. Insatsen skall värderas utifrån dess överensstämmelse med Svenska Brukarföreningens i sin stadga uttalade målsättning och ideologi. Priset delas ut vid ett tillfälle per år i samband med föreningens årliga medlemsmöte.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *