Röda Korset väljer ny ordförande

Röda Korsets valberedning föreslår Eva von Oelreich till ny ordförande efter Bengt Westerberg, som har avböjt nominering till omval.

I.o.m. riksstämman avslutar Bengt Westerberg sitt uppdrag som ordförande i Svenska Röda Korset i sex år.

– Svenska Röda Korset behöver en ordförande som kan leda arbetet i styrelsen och dessutom representera rörelsen i Sverige och internationellt. Genom Eva von Oelreich, som har en mycket omfattande erfarenhet av Röda Korsets arbete i Sverige och utomlands kan vi få en ordförande som uppfyller våra krav. Vi är därför mycket glada över att kunna presentera Eva von Oelreich som vår kandidat till ordförandeposten, säger valberedningens ordförande Stig Andersson.

Eva von Oelreich är 66 år och har en fil kand i filosofi, litteratur- och konsthistora och en fil mag i engelska, franska och italienska. De senaste fem åren har Eva von Oelreich varit generalsekreterare i SCHR (Steering Committee for Humanitarian Response), som är en allians av de största humanitära organisationerna utanför FN. Hon har även haft internationella styrelseuppdrag inom den humanitära sektorn.

10-12 juni fattar riksstämman i Norrköping beslut om nästa ordförande och om ledamöter i styrelsen.

Kommer Röda korsets nya ordförande, vem det än blir, att våga stödja en humanitär narkotikapolitik som kan skilja på sjukvård, förebyggande arbete och prevention?

Mer specifikt, kommer man äntligen skriva under Rome Consensus?

121 röda korset och röda halvmånar organisationer från Afrika, Asien, Amerika och Europa har alla skrivit under. Men inte Sverige….

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *