Miljöpartister vill ha tvångslag för sprututbytesprogram

Miljöpartiets bägge regionråd i Skåne, Anders Åkesson och Monika Ekström, motionerar till miljöpartiets partikongress i vår om att miljöpartiets riksdagsgrupp ska kräva en tvingande sprutbyteslagstiftning för landets alla landsting.

– Landstingen har sedan 2006 haft möjlighet att införa sprutbytesprogram och det är dags att införa en tvingande lagstiftning nu. Ett flertal nationella och internationella studier visar att en väl organiserad sprutbytesverksamhet motverkar smittspridning och inte ökar antalet narkomaner eller synen på narkotika. Generaldirektörerna för Folkhälsoinstitutet, Socialstyrelsen och Smittskyddsinstitutet har gått ut och sagt att Sverige borde följa Finlands exempel och lagstifta om sprutbytesverksamhet, säger Anders Åkesson.

– Sprutbytesverksamhet sparar liv och våra erfarenheter här i Skåne visar att själva mötet mellan personal och missbrukare ger en kontakt som annars aldrig skulle uppkommit. Tyvärr är det så att argumenten mot att införa sprutbytesverksamhet är av det tradtionella fördömande sättet att se på missbrukare. Vad det handlar om är en insats för att rädda liv och minska spridning av exempelvis gulsot och HIV, säger Monika Ekström.

– Vi tror att kongressen kommer rösta för vår motion då miljöpartister ute i landstingen generellt ställt sig positiva till sprutbyte, säger Anders Åkesson. Det är viktigt att vi gröna vågar gå före i denna viktiga folkhälsofråga.

Miljöpartiets kongress äger rum i Karlstad 20-22 maj.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , .

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *