Enligt Stadsmissionen den “goda” glassen

Alla kanske redan sett Stadsmissionens nya försäljningstrick på Stockholms gator för den ”goda glassen”. För de människor som missat den, saluförs den genom att rosa bilar åker omkring och säljer den. Det ”goda” ligger inte i att den skulle smaka godare än andra glassar, utan att de som köper den skulle göra en god gärning genom att pengarna tillfaller Stadsmissionen.

Men är den egentligen så ”god” som de påstår? Detta skulle kunna vara en god gärning genom att ge arbete till de människor stadsmissionen säger sig vilja hjälpa. Men det tycks istället vara viktigare att ge arbeten till redan etablerade människor i olika ”event” och bemanningsföretag.

Varför används inte dessa arbetstillfällen för att integrera de människor stadsmissionen så gärna använder för att låta goda och vill hjälpa?

Alla kanske redan sett Stadsmissionens nya försäljningstrick på Stockholms gator för den ”goda glassen”. För de människor som missat den, saluförs den genom att rosa bilar åker omkring och säljer den. Det ”goda” ligger inte i att den skulle smaka godare än andra glassar, utan att de som köper den skulle göra en god gärning genom att pengarna tillfaller Stadsmissionen.

Men är den egentligen så ”god” som de påstår? Detta skulle kunna vara en god gärning genom att ge arbete till de människor stadsmissionen säger sig vilja hjälpa. Men det tycks istället vara viktigare att ge arbeten till redan etablerade människor i olika ”event” och bemanningsföretag.

Varför används inte dessa arbetstillfällen för att integrera de människor stadsmissionen så gärna använder för att låta goda och vill hjälpa?

Eller har den ständigt växande utsattheten bland människor och hjälpen åt dessa ett annat bakomliggande syfte?

Rolf Nilsson
Ordf. Föreningen Stockholms hemlösa

Pingat hos Intressant. Läs även andra bloggares åsikter om , , , .

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.