Sprutbyten i Stockholm stoppades tillfälligt av Filippa Reinfeldt

Uppdaterad. Moderaterna i Stockholms läns landsting har i dag begärt en minoritetsåterremiss av ärendet om att införa ett sprutbytesprogram i Stockholms län.

Centerpartiet säger i ett pressmeddelande att Filippa Reinfeldts (M) beslut är beklagligt men att det finns ingen möjlighet för Moderaterna att stoppa ärendet, bara försena det.

De planerar därför att schemalägga ett extra fullmäktige under sommaren för att i bred enighet över blockgränserna fatta ett beslut om att inför ett sprutbytesprogram innan mandpatperiodens slut.

– Både socialstyrelsen och världshälsoorganisationen rekommenderar införanden avsprutbytesprogram. Centerpartiet menar att vi måste möta missbrukare i den livssituation de befinner sig i, därför är det viktigt Stockholms län så snart som möjligt får riktiga insatser på plats för att minska spridningen av blodsjukdomar bland missbrukare, säger biträdande sjukvårdslandstingsrådet Gustav Andersson (C).

Moderaterna vill bland annat ha svar på om sprutbytesprogrammet ska utformas enligt den modell som används i Oslo eller i Skåne. De vill dessutom klargöra huruvida de som ingår i programmet ska kunna vara anonyma och hur många år en person ska ha injicerat för att kunna gå med i programmet.

Kritiken mot Filippa Reinfeldt och hennes parti kom direkt efter det minoritetsbeslut som ledde till att förslaget gick på återremiss.

Vänsterpartiets oppositionslandstingsråd Birgitta Sevefjord anklagar Filippa Reinfeldt för att skylla på oklarheter men att agerandet i verkligheten har med hennes negativa syn på narkomaner att göra.

Ett extrainsatt möte är schemalagt till 21/6.

Uppdatering. Riksdagskandidaten för M säger hon vägrar rösta på sitt parti samtidigt splittrar beslutet alliansen. Dessutom utmanas Landstingsråd på debatt om sprutbyte. Läs även Liberati om UNF och Adam Cwejmans (LUF) kollision.

Pingat hos Intressant. Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , .

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *