Att näthandla rena pumpar och kanyler

Inledning

Att välja att handla verktyg (sprutor, kanyler och andra tillbehör) på nätet från Sverige kan vara riskabelt. Denna artikel syftar till att förklara riskerna med detta.

Juridik

Sverige har som nästan enda europeiska land ett förbud mot att sälja sprutor och kanyler på apotek.

Inledning

Juridik

Om Tullverket beslagtar dina verktyg från utlandet kommer du troligen att åtalas för smugglingsbrott, ett strafföreläggande och i slutändan få böter på uppemot 10.000 kronor (dagsböter räknas ut baserat på din lön).

Du som vill föra in sprutor eller kanyler till Sverige – som resande eller via försändelse (endast från ett annat EES-land) för ditt eller din familjs personliga bruk – måste kunna styrka din rätt att föra in dessa varor. Det gör du till exempel genom ett intyg från läkare eller med en apoteksetikett.

– Tullverkets hemsida, 2013-05-06.

En bra resurs för att få reda på påföljder vid smugglingsbrott av kanyler/sprutor är Strafföreläggande i bötesmål – en sammanställning av tillämpade påföljder. Klicka på länken eller se bifogad fil längst ner på på sidan.

Sajter

Om du ändå vill chansa finns det en rad sajter och handlare som säljer verktyg online.

Sajt Land Status Noter
Amazon UK UK OK
Apoteksboden Sverige OK
C.N Service Sverige OK
eBay UK UK OK
EconoGroup UK OK
Exchange Supplies UK OK
HealthWarehouse USA OK
Injektionsverktyg.se Sverige OK Rabattkod SBF25% ger 25% på allt i varukorgen.
Kanyler.se Sverige OK
Medisave UK OK
MidMeds UK OK
NetMedical.se Danmark OK
NettoMedical.dk Danmark OK
PowerMajk's Shop Sverige OK
Sprutor.com Sverige Opålitliga Svarar inte på mejl längre.
SterileSyringes Australien OK
Swed-Store Sverige OK
Toolboxen Sverige OK
Verktygs-kiosken.org Sverige OK

Lista uppdaterad: 2015-08-12.

Vi ansvarar ej för innehållet på länkarna.

Recension av ovanstående nätbutiker och tips på fler tas gärna emot på info@svenskabrukarforeningen.se

Tips vid näthandel

• Använd om möjligt transportföretag som levererar till dörren. Dessa paket går inte genom tullen på samma sätt som individuella paket, då de skeppas till Sverige i containers och tullen har ingen möjlighet att genomsöka dessa på samma sätt som enstaka paket. Exempel på sådan företag är TNT, DHL, & UPS.
  • Steroid– och melanotansajter säljer också verktyg ibland, och kan undgå upptäckt lättare.
  • Se till att paketen är anonymiserade och saknar märkning och logotyper.
  • Addressera inte paketet till en person, utan en förening eller företag. Det är då svårt för tullen att kunna utreda vem har ansvaret, även om ordförande troligen får ta hela ansvaret i ett sådant fall.

Alternativ till näthandel

• Gör en utomlandsresa till tex Danmark, Finland eller Norge och köp med dig verktygen i ditt resebagaget. Detta förhindrar inte risken för åtal, men reducerar risken att bli upptäckt.
  • Sprututbyten finns idag på fem ställen i Sverige. Stockholm, Skåne (Malmö, Lund och Helsingborg), och Kalmar.
  • Hobbyaffärer säljer sprutor/kanyler för t.ex. rc-bilar, etc.
  • Svenska apotek kan sälja verktyg till dig om du inte uppger att de ska användas för narkotika, utan ett hobby- eller konstprojekt. Du kan bli tvungen att skriva på ett papper som intygar detta. Framgång med denna metod kan variera stort beroende på var du bor.
  • Regga dig på www.hushboard.com eller www.body-mass.org så hittar du säljare av verktyg.
  • Kolla på Blocket och sök efter kanyler.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *