Uppdateringar om sprututbytesprogram

Lite uppdateringar rörande svenska sprututbytesprogram.

Landstinget i Jönköpings län är ett steg närmare rena sprutor sedan Vänsterpartiets motion att införa ett sådant program skickades på återremiss. Det är inte första gången Vänsterpartiet föreslagit att narkomaner ska kunna få rena sprutor från landstinget, men motståndet har varit kompakt från dom andra partierna.

Men den här gången bytte Socialdemokraterna ståndpunkt, och i stället för att rösta nej röstade de för att förslaget skulle utredas mer. Till hösten kommer förslaget upp i landstingsfullmäktige igen.

Lite uppdateringar rörande svenska sprututbytesprogram.

Landstingsstyrelsen i Stockholms läns landsting antog i tisdags förslaget om en narkotikastrategi mot missbruk och smittspridning. Beslutet inkluderar ett försök i fyra år med sprutbyte för narkomaner. Därmed finns majoritet vid landstingsfullmäktigemötet 8 juni för ett program där beroendesjuka kan byta smutsiga sprutor mot rena.

Stockholm stad måste också ge klartecken och sedan tillsammans med landstinget ansöka hos Socialstyrelsen om att få starta programmet. Birgitta Rydberg, som gjorde ett omtalat och modigt byte i frågan, gissar att man kan starta en verksamhet före årsskiftet, om en lokal kan ordnas.

Pingat hos Intressant. Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , .