Vad har hemlösa gjort för brott?

Socialtjänsten har bland annat ett uppdrag i vårt samhälle. De ska vara ett vägledande exempel för organisationer som jobbar med hemlösa. I "ny" anda lanserar den myndigheten ett nytt fräscht projekt. Ord som trygghet och integrering står som batonger i nacken. Det hela inleds på en ödslig plats i Västberga industri område. Där har patrullerande vakter utsatts.

"Gulliga" sekuritatesdockor har övertagit socialarbetarnas jobb i hanterandet av samhällets mest utsatta. Dessa välklädda varelser håller koll i det nya försöksboendet. Ingen ska vistas i korridorerna efter det att ordinarie "socialplitar" har gått hem för dagen. På detta boende får man ta emot besök. En förmån som inträder när den intagne har ansökt om detta hos "proffsen". När detta besök godkänts, tilldelas cellskapet ett besöksrum. Utan överdrift påminner detta förhållningssätt om hur internerna på våra anstalter har det. I detta fall gäller det dock människor som straffas till ett liv utan möjlighet till ett privatliv, bara för att de är hemlösa. För hemlöshet (fattigdom) är väl ännu inte ett brott. Om vi ska hålla oss till en korrekt historiebeskrivning så kan det tilläggas att denna människosyn redan har prövats. Det var Stadsmissionen som först kladdade runt i värdegrundskletet.

Deras leklåda heter "bostället" . Vad jag tänker på är de här socialproffsens stackars barn. Får de vara med att leka överhuvudtaget? Eller får de sitta hemma väntande medan mamma o pappa är ute och leker gömma "rätten till bostadsleken". Men så är det ju med sådana föräldrar. De kan inte sluta. Har de en gång börjat denna lek så är det lögn i helvete att få stopp på dem. Det är en sorts mentalitet som växer i takt med att enkronorna. Hade de haft hundar så hade inte de heller fått vara med att leka. Då hade husse å matte varit helt upptagna och koncentrerade på dressyrlekar i olika "karantänsläger". Det kanske är lite snaskigt att beskriva det så här. Men hur ska man egentligen kunna förhålla sig seriöst till något så urbota dumt!

Rolf Nilsson
Föreningen Stockholms hemlösa

Pingat hos Intressant. Läs även andra bloggares åsikter om , , , .