Fallbeskrivning; Felaktigt utskriven

32 årig kvinna (kalladX) blir av med sitt metadon pga att hennes kontaktman påstår sig sett X kliva in i en bil och sedan köra där ifrån.

X har ej körkort, X säger att kontaktpersonen misstagit sig på personen.

Kontaktpersonen konfronterar ej X på plats, ej heller ringer hon polisen. Detta leder fram till utskrivning fastän patieneten enträget bedyrar att den utpekade personen ej var hon.

X har ej körkort, X säger att kontaktpersonen misstagit sig på personen.

Hon togs ej på orden, med motiveringen att hennes kontaktperson ej har någon anledning att ljuga. Jag ringer för hennes räckning upp till Tillsynsenheten på Socialstyrelsen och berättar denna historia, frågar desutom om detta ska vara skäl till ytskrivning, dom svarar att det ej gått att bevisa att det verkligen var den utpekade som klev in och körde iväg, och därav går det ej att skriva ut X. Vidare undrar SocStyr varför ett lagbrott ej polisanmälts! För ifall så skett så hade X kunnat bli frikänd. Att patienter godtyckligt blir utskrivna sker allt för ofta inom Stockholms metadonprogram.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *