Brukarföreningen Stockholm

Rättigheter, harm reduction & empowerment av och för människor som använder narkotika

OBS! Vi arbetar f.n. på en ny hemsida som lanseras inom kort.

Om Oss / Stadgar / Kontakt / Facebook / Twitter

Varning för Fentanyl i Östergötland

Linköping Brukarförening rapporterar om att farligt amfetamin utblandat med fentanyl hittats i Östergötland. Testkits finns tillgängliga från föreningen.

"Det har kommit till vår kännedom att det finns farligt Amfetamin utblandat med Fentanyl i Linköping Östergötland så va försiktiga där ute," skriver dem på Facebook.

Det betyder att det kan även komma att dyka upp här i Stockholm!

Kontakta Linköping Brukarförening här.

Civilsamhället säger nej till regeringens budget för hivarbete - pengarna räcker inte!

Vi har skrivit under ett öppet brev till regeringen tillsammans med flera andra organisationer och föreningar om att budgeten för 2018 måste säkerställa att det finns tillräckliga resurser för hivprevention i Sverige. Detta för att ha en chans att uppnå Sveriges nationella åtaganden enligt Agenda 2030.

Kära Stefan Löfven och Annika Strandhäll...

Läs hela brevet här.

Material och video från seminariet

Paneldiskussionen från vårt hälsoseminarium

I paneldiskussionen medverkar beroendeläkarna Markus Takanen, Johan Kakko och Martin Kåberg samt tandläkare John Barksenius och Niklas Eklund, ordförande i Brukarföreningen Stockholm.

OBS! Dåligt ljud pga högljudd ventilation.

Pressmeddelande: Unikt seminarium i Stockholm med fokus på brukares hälsa

2017-09-11

Pressmeddelande

Den 11 september samlas både brukare och profession för att lära sig mer om hur man kan förbättra hälsan för människor med en beroendebakgrund.

Seminariet Hälsa för Brukare arrangeras av Brukarföreningen Stockholm i samarbete med AbbVie och vänder sig till alla som kommer i kontakt med människor som använder narkotika (myndigheter, profession och frivillighetssektorn) samt brukarna själva.

Talare är beroendeläkarna Johan Kakko, Martin Kåberg och Markus Takanen, tandläkare John Barksenius samt Milana Bosnic-Kapfält från Patientnämnden.

Ämnen som tas upp är:

Dagen avslutas med en paneldiskussion med alla talare.

Kontakt:

Niklas Eklund
Ordförande i Brukarföreningen Stockholm
E-post: niklas.eklund@brukarforeningarna.se

Om Brukarföreningen Stockholm

Vi representerar människor i Stockholm som använder narkotika och/eller vill ha substitutionsbehandling. En grupp som är stigmatiserad och där många lever i samhällets utkanter. Många är hemlösa och saknar helt en fast punkt i tillvaron. Misstron mot myndigheter är utbredd i denna grupp och vi utgör en brygga i kontakt med t.ex. socialtjänst och sjukvård. Vi vill stärka medlemskollektivets ställning, arbetar med empowerment och motverkar stigma, tvång och repression. Vi är för frivillighet i vård och behandling samt stödjer enskilda medlemmar i enlighet med deras önskemål.

För mer information besök www.brukarforeningarna.se/stockholm eller följ oss på Twitter @sbrukarforening eller Facebook www.facebook.com/stockholmbrukarforening

Om AbbVie

AbbVie är ett forskande biopharmaföretag som arbetar för att hitta lösningar på svåra sjukdomar. I nära samarbete med flera aktörer i samhället driver vi hållbara vårdlösningar, med målet att förbättra livet för människor som påverkas av sjukdom. Våra fokusområden är immunologi, neurologi, onkologi och virologi. Vi vill även bidra till det samhälle vi lever i och samarbetar därför i flera initiativ kring socialt ansvar.Vi är representerade i 170 länder och har cirka 29 000 medarbetare. I Sverige har vi cirka 140 medarbetare och huvudkontor i Solna. 2017 utsågs vi, för tredje året i rad, till en av Sveriges bästa arbetsplatser.

För mer information besök www.abbvie.se eller följ oss på Twitter @abbvie_se.

En PDF-version finns att ladda ner här.

Klorininfo

Några har efterlyst vår information om hur man rengör använda verktyg med Klorin(tabletter) som vi delar ut på föreningen (se bilden nedanför).

Denna metod är effektiv i att döda HIV och hepatit C-virus upp till ca 95%.

OBS! Att rengöra använda verktyg med Klorin ska endast användas som en sista utväg. Man ska alltid använda rena verktyg vid varje injicering.

Klicka för större bild!

Fullbokat

Seminariet är nu fullbokat!

Intresset har varit enormt, vilket vi tycker är jättekul.

Vi har en reservlista för dem som ändå vill anmäla sig och chansa på en plats.

Vi kommer också att hålla fler seminarium i framtiden så förhoppningsvis kommer det fler tillfällen.

Nu har vi verktyg igen

Vi har nu fått in verktyg igen.

Välkomna till bytet!

Bokningsinformation: Seminarium/Utbildningsdag - Hälsa för brukare - 11 September 2017 i Stockholm

Brukarföreningen Stockholm i samarbete med AbbVie håller ett heldagsseminarium med hälsoprofil, med fokus på brukarens hälsa

Seminariet Hälsa för Brukare är för alla som kommer i kontakt med människor som använder narkotika (myndigheter, profession och frivillighetssektorn) samt brukarna själva.

Talare:

Ladda ner programmet (PDF)

Utbildningsdagen är gratis och vi bjuder på lunch.

Plats: Freys Hotell nära Stockholm Central.

Datum: 11 September 2017

Tid: 9:00 - 15:00

För att anmäla ert deltagande så skickar ni en bekräftelse till boka@brukarforeningarna.se. Ange hur många ni är som kommer, namn och varifrån ni kommer. Är ni brukare behöver ni bara skriva privatperson. Ni får sedan en bekräftelse via e-post från oss. Det går även bra att ringa och boka din plats på 08 - 31 14 90.

OBS! Platserna är begränsade så det är först till kvarn som gäller!

Arrangör: Brukarföreningen Stockholm I samarbete med AbbVie.

Tack Kikki!

Christina 'Kikki' Paulsrud lämnade den 1:a Augusti Brukarföreningen Stockholm för ett nytt jobb som BISAM (Brukarinflytandesamordnare) på Beroendecentrum Stockholm.

Vi i styrelsen samt medarbetare vill rikta vårt stora Tack till henne för det fina arbete hon gjort för föreningen.

Tack vare hennes idoga arbete för brukarinflytande har våra röster hörts och kommer fortsätta att höras.

Vi önskar henne stort Lycka till i hennes nya jobb.

/ Styrelsen

Slut på verktygen

Just nu hänvisar vi er som vill byta verktyg till St Görans sprutbyte (T) Stadshagen. De har öppet 10-16 alla vardagar och till 18 på onsdagar.

Senaste beskedet är att nya är på väg men det lär tyvärr dröja tills den 8-10 Augusti innan de anländer.

Vi har däremot Klorintabletter för dem som behöver.

/ Personalen

Internationella Brukardagen / Remembrance Day 2017 den 21 juli kl 13:00

Nu är det dags för vår årliga minnesstund då vi hedrar vänner och kamrater som inte längre finns med oss. Årets fokus är våra mänskliga rättigheter, dvs människor som använder narkotika, tex avrättningar av narkomaner och langare på Filippinerna och Rysslands förbud mot substitutionsbehandling och andra harm reduction insatser. En diakon kommer att säga några ord och sen är det fritt fram för alla som vill säga något.

Datum & Tid:
Fredag 21 juli kl. 13.00.

Plats:
Vid Årstavikens vatten, under vårt eget träd.

Vägbeskrivning:
(T) Skanstull. Följ cykelbanan nedanför SöS vid vattnet i riktning mot Hornstull. (Google Maps)

Åk med oss:
Är du osäker på platsen så kan du åka med oss. Dyk upp på föreningen en timme innan så åker vi tillsammans.

Förtäring:
Vi bjuder på förtäring.

Seminarium/Utbildningsdag - Hälsa för brukare - Måndag den 11 September 2017 i Stockholm

Måndagen den 11 september 2017 planerar Brukarföreningen Stockholm i samarbete med ABBVIE att hålla ett heldagsseminarium med hälsoprofil, med fokus på brukarens hälsa.

Seminariet Hälsa för Brukare kommer att vara för alla som kommer i kontakt med människor som använder narkotika (myndigheter, profession och frivillighetssektorn) samt brukarna själva och ta upp hälsofrågor på bred bas exempelvis:

Utbildningsdagen är gratis och vi bjuder på lunch.

Plats: Centrala Stockholm. Exakta tider och plats meddelas senare.

Bokningsinformation kommer i senare utskick.

Sommaröppettider

Fr.o.m. vecka 24 har vi sommaröppet.

Det betyder att vi har stängt tisdagar och torsdagar, då vi kommer finnas utanför St Görans sprututbyte istället.

Måndag, Onsdag och Fredag har vi öppet mellan kl 12-16 och då är det också sprututbyte.

Trevlig sommar

Årsmötet avklarat – Beslut om stadgeändringar

Efter utvecklingen med Svenska Brukarföreningens konkurs har det stått klart att vi skulle behöva ändra i föreningens namn och avsluta vårt medlemskap i Riks-föreningen.

Nu har det tagits beslut om detta.

På årsmötet den 22 Maj i Johanneshov beslutades det om två stadgeändringar.

Först godkändes ett förslag att §17 i stadgarna togs bort helt och hållet. Den löd: Föreningen skall vara ansluten till Svenska Brukarföreningen.

Nu är det alltså stadegefast att vi inte har några formella kopplingar till Svenska Brukarföreningen – som är försatt i konkurs.

Den andra stadgeändringen gällde §1: Föreningens namn ska vara Svenska Brukarföreningen /Stockholm. Årsmötet beslutade att ändra detta till: Föreningens namn ska vara Brukarföreningen Stockholm.

Årsmötet beslutade även att välja in två nya ledamöter, i s.k. fyllnadsval, till styrelsen.

Den nya styrelsens sammansättning:

Årsmöte

Välkommen att delta på Stockholm Brukarförenings årsmöte den 22 maj 2017 kl. 17.00.

Kom och påverka föreningens arbete, välj ordförande och styrelse!

Adress: Livdjursgatan 5A i Johanneshov. (Karta)

Vi bjuder på fika och smörgås!

För frågor, ring oss på tel 08-31 14 90.

Se eventet på Facebook för mer informaton.

VÄLKOMNA!

Om oss

Brukarföreningen Stockholm grundades 2004 och är en organisation som vänder sig till människor som använder narkotika. Vi organiserar patienter med substitutionsbehandling, likväl som heroinister och amfetaminister. Vår verksamhet är kommunöverskridande och omfattar hela Stockholms län. Vi medverkar också i relevanta samarbetsforum och brukarråd.

Vi har daglig öppet hus-verksamhet och besök av upp till ett 40-tal personer i vår lokal i Slakthusområdet. Här hjälper vi till med allt från stöd/rådgivning till att söka hjälp.

Eftersom många av våra besökare saknar förtroende för myndigheter, hjälper vi till med att upprätta kontakter med sjuk- social och kriminalvård. Vid behov följer vi med som stöd på möten.

Vi villkorar aldrig vår hjälp! Man är välkommen hit oavsett i vilket skick man befinner sig!

Vi har både besökstelefon, besöksdator, och kopiator/skrivare att låna ut.

Tjänster vi erbjuder:

Eller bara kom ner och ta en fika och prata med människor i samma situation!

Vill man skänka oss en donation som går till verksamheten så kan man göra det via vårt PG: 20 97 79-8.

Stadgar

Föreningens ändamål är att stärka medlemskollektivets ställning i samhället, avhjälpa stigma och maktlöshet, motverka tvång och repression, verka för frivillighet i vård och rehabilitering samt stödja enskilda medlemmar i enlighet med dennes uttalande önskemål och behov.

Våra stadgar finns att ladda ner i sin helhet här.

Adress:
Livdjursgatan 5A
121 62 Johanneshov, Stockholms
(T) Globen

Öppettider:
Alla vardagar 10-16 förutom måndagar 12-16. Sprutubyte sker på Måndag, Onsdag och Fredag.

Telefon:

E-post: